Cappella Calluna
Kleinkoor met een groot geluid

De grote oversteek

'De grote oversteek' voerden we uit op 8 april 2018.

Dit programma begon op het oude continent, met muziek uit de Codex Las Huelgas. Een bijzondere verzameling vroege eenstemmige en meerstemmige kerkmuziek, in Spanje opgetekend rond 1300. Dit handschrift bevat onder andere een motet waarbij twee van de drie stemmen ieder hun eigen tekst zingen, respectievelijk Gaude Virgo en Verbum Caro, en het eenstemmige Audi Pontus, dat dankzij bourdonpartijen toch niet louter eenstemmig klinkt.

Ook later, in de renaissance, werd in Spanje prachtige muziek gecomponeerd. We zongen twee verschillende zettingen van het Maria-antifoon Regina Caeli laetare, geschreven door Cristobál de Morales, die zowel in Spanje als in Latijns-Amerika zeer geliefd was. Alonso Lobo gaf aan Ego flos campi, op een tekst uit het Hooglied, een verrassende ritmische wending.

Daarna staken we met Columbus de Atlantische Oceaan over naar de Nieuwe Wereld en belanden in Mexico. Daar klonk rond 1550, in het Nahuatl, Dios itlaconantzine van Hernando Franco, de eerste componist van betekenis die zich in Nieuw Spanje vestigde. Een eeuw later werd de Mexicaanse componist Francisco López Capillas zo beroemd, dat zijn muziek de omgekeerde weg terug naar Spanje vond. Van hem zongen we Cui Luna, Sol et omnia.

Tot slot stond er muziek uit het moderne Amerika op het programma, van componisten als Barber (Let down the bars, o death, op tekst van Emily Dickinson), Gjeilo (Ubi Caritas), Cheryl Lynn Helm (O Virtus Sapientiae, naar een gezang van Hildegard von Bingen), Whitacre (This marriage) en Ernst Mahle, die sfeervolle bewerkingen maakte van Braziliaanse volksliederen (Lavadeira en Jacaré).

Intermezzi

Izahr Elias verzorgde 2 intermezzo’s. Hij speelde:

G. Sanz (1640-1710):

  • La Cavalleria de Nápoles, con dos clarines
  • Lanterluru
  • La Esfachata de Nápoles


S. de Murcia (1673-1739):

  • Tarantelas


2e gitaar gedeelte:

  • H. Villa-Lobos (1887-1959):
  • Etude 7 en 11